mei 2020
Opstart ‘Tafeltje Dekje’ in Bunnik, Odijk en Werkhoven
Als de chauffeursdienst in bedrijf is zal ook Tafeltje Dekje weer een opstart maken in Bunnik, Odijk en Werkhoven. Verse maaltijden zullen door de chauffeurs naar de mensen worden gebracht die meedoen aan Tafeltje Dekje. Na het koken worden de maaltijden direct in bakjes geschept en naar de klanten gebracht. De kern Bunnik zal beginnen met dit project. Hoe snel dat gebeurt hangt mede af van het aantal vrijwillige chauffeurs dat zich meldt en van het aantal mensen dat gebruik wil maken van deze service. Belangstellenden kunnen zich melden bij Femke Dotman, maatschappelijk intermediair van Krachtig Krommerijn via 06 52 549 905 of via f.dotman@krachtigkrommerijn.nl of bij Martine de Witte-de Bouter van Maaltijdservice Kromme Rijnstreek op 06 12 538 531.
https://www.maaltijdservicekrommerijnstreek.nl
Alternatieve activiteiten
Misschien had u zich opgegeven voor de tocht met de MuseumPlusBus naar het Rijksmuseum op 20 april? Ook die tocht gaat niet door, maar iedereen kan er via internet rondkijken. Rijksmuseum.nl Ook veel andere musea bieden via internet leuke en interessante programma’s waarmee de collectie kan worden bekeken. Mist u onze bewegingsactiviteiten? Omdat iedereen meer dan één keer per dag het programma “Nederland in beweging” uit. Doe mee, zo blijft u fit!
Ondersteuning
Kent u iemand in uw omgeving die alleen thuis zit en niet meer zo mobiel is? U kunt hem of haar wijzen op de onderstaande mogelijkheden voor ondersteuning. Misschien zou u zelf wel iemand willen helpen? U kunt even bellen, een kaartje of een bloemetje sturen, een boodschap doen of een hapje eten bezorgen. Moet u zelf binnen blijven om wat voor reden dan ook? Hulp bieden en vragen kan via de volgende websites: www.nlvoorelkaar.nl en www.nietalleen.nl Deze landelijke websites brengen de hulpvraag naar Bunnik.
Speciale telefoonlijnen
Met vragen of voor een luisterend oor zijn er verschillende telefonische hulplijnen. De Luisterlijn (0900 – 0767) is 24/7 bereikbaar voor iedereen die behoefte heeft aan een gesprek of luisterend oor. Ouderen die zich zorgen maken over het coronavirus, vragen hebben of gewoon graag een praatje willen kunnen bellen met: ANBO: 0348 46 66 66 | KBO-PCOB: 030 34 00600 | Rode Kruis: 070 – 4455 888. Ook kunt u terecht bij de Zilverlijn van het Ouderenfonds. (Op deze website ook informatie over de vragen en het bieden van ondersteuning).
Zie ook: Hulp in tijden van Corona
Corona check-up
Vanaf donderdag 26 maart kunnen inwoners van de provincie Utrecht digitaal een diagnose krijgen over eventuele besmetting met het coronavirus. Het UMC Utrecht introduceert de OLVG corona check app in de provincie Utrecht. Hiermee kunnen inwoners van de provincie hun gezondheid volgen en krijgen zij snel advies over een mogelijke besmetting met het coronavirus (COVID-19). In deze app vullen gebruikers dagelijks hun gezondheidsgegevens in, zoals hoesten, kortademigheid of koorts en vervolgens ontvangen advies van een medisch team van het UMC Utrecht. De app is gratis en begeleidt inwoners van de provincie Utrecht digitaal bij hun gezondheid ten tijde van het nieuwe coronavirus. Aanmelden voor de OLVG corona check kan via www.umcutrecht.nl/coronacheck
Zomerschool
Het corona-virus zal ons ook weer verlaten, al weten we nu nog niet wanneer. We gaan er graag vanuit dat de Zomerschool in de maanden juli en augustus 2020 doorgang kan vinden en zijn in samenwerking met Krachtig Krommerijn en Bunnik Beweegt druk bezig met het opstellen en organiseren van het programma.
Altzheimer Café Bunnik
Het zal geen verrassing zijn dat het Alzheimer Café Bunnik de komende maanden geen doorgang kan vinden, in verband met de Coronacrisis en de maatregelen die daar het gevolg van zijn. Tot onze spijt zijn de bijeenkomsten van 9 april en 14 mei als afgelast. De laatste ontmoeting voor de zomervakantie is op 11 juni. Op dit moment is niet onduidelijk of die wel door kan gaan. Daarover volgt nog bericht. Bekijk ook het Groentje en vergeet daarom de digitale versie niet.